بررسی چند منظری بخش تاریخی شاهنامه فردوسی

پایان نامه
چکیده

شاهنامه فردوسی بزرگترین شاهکار حماسهملی که روایتی از اساطیر و تاریخ ایران تلقی می شود از زمان سرایش تا کنون از مقام و منزلتی کم نظیر برخوردار بوده است. ساختار روایی شاهنامه اگرچه، آن را همچون چارچوبی کلی فراگرفته است اما در سراسر اثر، ویژگی های یکدست و منسجمی را به نمایش نمی گذارد. به این جهت براساس مرسوم ترین تقسیم بندی شاهنامه، آن را به بخشهای متمایزی چون اسطوره ای، حماسی و تاریخی تقسیم نموده اند. مبنای این تقسیم-بندی چه دقیق و درست باشد چه بر پایه بدیهی انگاشتن قولی مشهور باشد، به دلیل گسست ها و شکافهایی که در ساختار کلی شاهنامه موجود است، به خوانش ها و تفسیرهای متمایز و متفاوت از شاهنامه مجال می دهد. همچنین مبنای تقسیم بندی ها، چه تفاوتهای سبکی باشد، یا تفاوتهای محتوایی، تصویری، روایی و یا هر نوع دیگر، سبب شده است تا به بخش های مختلف شاهنامه به یک اندازه توجه نشود. این رساله پس از تحقیق درباره اصل و سرمنشأ تقسیم بندی سه گانه شاهنامه در فرایندی تکوینی یا متأثر از آراء مستشرقین، از رهگذر تحلیل های درون متنی، برون متنی و بینامتنی و از نگاهی چندمنظری (روایت شناسی، تحلیل گفتمان و تاریخیگری) به بررسی بخش سوم و مقایسه و تطبیق آن با دو بخش اول و دوم (درون متنی) و نیز متونی غیر از شاهنامه(برون متنی و بینامتنی)، و دلایل کم توجهی به این بخش، می پردازد. شاهنامه فردوسی، به عنوان کلان ساختاری متشکل از ساختارهای متعدد که اسطوره و تاریخ را در کنار یکدیگر قرار می دهد، به نوبه خود متأثر از فضای داستان-گویی در قالب نظم است. بنابراین ساختار روایت تاریخی آن از یکسو با روایت اسطوره ای و حماسی سنجیده می شود و از دیگرسو با روایت داستانی. اگرچه بخش تاریخی شاهنامه، روایتی از تاریخ ایران باستان تا حمله مسلمانان است اما به دلایلی که در رساله به آنها پرداخته ایم نمی توان فردوسی را مورخ دانست بنابراین بخش مذکور، با تلقی از تاریخ در تاریخ نگاری معاصر در تعارض است. از آنجایی که بررسی روایات تاریخی در عرصه تحلیل انتقادی گفتمان، یکی از دلمشغولی های عمده نقد معاصر و نوتاریخیگری است، بخش تاریخی شاهنامه در وجه حماسی و ساختار داستانی مجالی مناسب برای این تحقیق فراهم می آورد. زیرا از یک سو می توان علت تمایز بخشهای مختلف شاهنامه از یکدیگر را از منظر روایت شناسی،گفتمانی و تاریخیگری، بررسی نمود و از سوی دیگر می توان تأثیر متقابل تاریخ و فرا تاریخ بر یکدیگر را در ساختار کلی شاهنامه فردوسی الگوبندی کرد.

منابع مشابه

«خویدوده» در شواهد تاریخی و بررسی آن در بخش تاریخی شاهنامه فردوسی

رسم خویدوده، از جمله مباحث مناقشه برانگیز و پرتکراری است که سال هاست در میان پژوهش گران در عرصه تاریخ ایران پیش از اسلام و دین زرتشت رایج است و پیرامون آن، بررسی های مختلفی صورت گرفته است. در این مقاله، مجموعه شواهدی را که به این رسم، اشاراتی مستقیم یا غیرمستقیم کرده اند، از متون مختلف گرد آورده ایم. این بررسی، پس از بحثی ریشه شناختی در ریشه یابی کلمه «خویدوده»، به ترتیب، شواهدی از ازدواج با مح...

متن کامل

بررسی نیایش‌های شاهنامه فردوسی

شاهنامه‌ی حکیم توس، دایره المعارف بزرگی است که فرهنگ و تاریخ کهن ایران زمین را در بردارد. یکی از هزاران مفاهیم ارزشمند معنوی که در این اقیانوس فراخ گستر و ژرف عمق به زیبایی و شیوایی موج می‌زند، نیایش پروردگار یگانه است. بازتاب گسترده‌ی این کردار معنوی در شاهنامه نشان از آن دارد که نیایش همچون خداجویی، از نخستین روزگاران شکل گیری تمدن بشری کرداری پسندیده و همراه با باور و اعتقاد در فرهنگ مردم ای...

متن کامل

«خویدوده» در شواهد تاریخی و بررسی آن در بخش تاریخی شاهنامة فردوسی

رسم خویدوده، از جمله مباحث مناقشه برانگیز و پرتکراری است که سال‌هاست در میان پژوهش‌گران در عرصه تاریخ ایران پیش از اسلام و دین زرتشت رایج است و پیرامون آن، بررسی‌های مختلفی صورت گرفته است. در این مقاله، مجموعه شواهدی را که به این رسم، اشاراتی مستقیم یا غیرمستقیم کرده‌اند، از متون مختلف گرد آورده‌ایم. این بررسی، پس از بحثی ریشه شناختی در ریشه‌یابی کلمه «خویدوده»، به ترتیب، شواهدی از ازدواج با مح...

متن کامل

مردم کدام فردوسی و شاهنامه را می پسندیدند؟ (بررسی تلقیات عامیانه درباره فردوسی و شاهنامه)

منظور از تلقّیات عامیانه درباره فردوسی و شاهنامه، روایات، باورها و دانسته های عامّه مردم ایران  - به غیر از طبقه اهل قلم و فرهیختگان- است که هم خاستگاه و شیوه حفظ و انتقال آنها شفاهی بوده و هم برخلاف آگاهی ها و خواسته های دسته دیگر (ادبا و مورّخان) مجال کتابت نیافته است. بخشی از این روایاتِ شفاهی/ مردمی در جلد نخستِ مجموعه فردوسی نامه استاد انجوی شیرازی گردآوری شده است و بررسی تحلیلی و طبقه بندی آنه...

متن کامل

بررسی و تبیین سیر تاریخی هویت انسانی بر اساس الگوهای ایرانشهری در شاهنامه فردوسی

هویت در این مقاله بر اساس عملکردهای انسان‌ها در جامعه آرمانشاهی و با ابتناء الگوهای ایرانشهری، مورد بررسی قرار گرفته است و لذا ابعاد هویت انسانی بر اساس سه مؤلّفه عمده سیاست، جامعه و دین، به تفکیک بررسی و تبیین شده است؛ مبنای نظری این مقاله بر آن استوار است که چون ایرانیان همواره در راستای ایجاد و حفظ و تثبیت آرمانشهر، هویت خود را معنا کرده‌اند؛ لذا بعد فردی هویت یا مطرح نبوده و یا از درجه اهمیت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023